Ustawa ta przewiduje sankcje za dwa przewinienia: po pierwsze jest to kara za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu w terminie 30 dni od dnia sprowadzenia tego pojazdu z terytorium innego kraju Unii Europejskiej. Od 2020 roku za naruszenie tego przepisu grozi kara pieniężna od 200 do 1000 złotych. W taki sam sposób ukarany zostanie każdy właściciel zarejestrowanego pojazdu na terytorium RP, który nie zawiadomi Prezydenta/Starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Kary będą przyznawane w drodze decyzji administracyjnej i będą zasilać budżet danego powiatu/miasta.
W istocie nic. Obowiązek, o którym mowa w przypadku sprowadzenia samochodu, jego nabycia lub zbycia istnieje od dawna. Był to jednak przepis, którym nie przejmowali się ani kierowcy, ani jednostki samorządu terytorialnego, nie reagując w przypadku tego typu niedopełnienia obowiązków. Z tego też tytułu interweniowała Komisja Europejska, która wymusiła zmianę podejścia do tych przepisów przez organy. Niestety, na zmianach ucierpią przede wszystkim przedsiębiorcy zajmujący się handlem samochodami. Każdorazowa rejestracja samochodu – towaru, który jest przeznaczony na sprzedaż, a nie jest dopuszczony do ruchu drogowego, spowoduje przede wszystkim wzrost kosztów prowadzenia takiej działalności, ale też zwiększenie kolejek do każdego z wydziałów komunikacji.
Przepisy dotyczą wszystkich, którzy sprowadzają do Polski samochody z zagranicy. Nie ma znaczenia czy jest to osoba fizyczna, firma czy jednostka organizacyjna. Tym samym nie ma tutaj znaczenia, czy auto sprowadzone jest w celach dalszej jego sprzedaży czy do własnego użytku. Nie ma tutaj wyjątków i każdy kto nabędzie taki pojazd musi to zgłosić w urzędzie/starostwie.
TAK. Tak jak napisaliśmy w przypadku poprzedniego pytania – przepis dotyczy wszystkich. Także tych, którzy sprowadzają pojazd w celu dalszej odsprzedaży i stanowi dla nich towar handlowy. Jedyny wyjątek stanowią Ci, którzy sprowadzają z UE samochód nowy. To przede wszystkim ukłon w stronę kierowców, którzy chcą i szczycą się mianem pierwszego właściciela danego pojazdu. Jak się okazało postulaty branży motoryzacyjnej nie zostały w pełni uwzględnione w całym procesie legislacyjnym. Wszystkie auta z drugiej ręki muszą zostać zarejestrowane w ciągu 30 dni od dnia przekroczenia granicy i muszą zostać ubezpieczone. To odbije się na kosztach prowadzenia działalności komisowej czy skupowej, a w rezultacie na kieszeni Klientów.
I tutaj zaczynają się schody, albowiem ustawodawca w ogóle pominął kwestię tego typu samochodów. Trzymając się kurczowo przepisów, nie ma odstępstwa od pojazdów uszkodzonych, a więc można by rzec, że jeśli sprowadzimy samochód uszkodzony i nie dokonamy koniecznych napraw w celu przejścia badania technicznego i tym samym rejestracji, naruszamy przepisy i narażamy się na karę. Jest to nieco abstrakcyjne, bo trudno wyobrazić sobie, że Państwo nakazuje nam naprawić samochód w ciągu 30 dni. Można mieć nadzieje, że w takich przypadkach postępowanie będzie umarzane. Aczkolwiek jak będzie dopiero pokażą pierwsze miesiące obowiązywania nowych przepisów.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym wyróżnia dwie różne sytuacje, w których dochodzi do zmiany właściciela pojazdu. Pierwsza to rejestracja pojazdu, która w następstwie dzieli się na dwie podkategorie:
Od w/w należy jednak odróżnić sytuację, w których zgłaszamy nabycie lub zbycie pojazdu, bo to sytuacja inna niż rejestracja.
Przede wszystkim należy podkreślić ponownie, że obowiązek poinformowania o nabyciu lub zbyciu pojazdu jest czym innym niż obowiązek rejestracji samochodu w ciągu 30 dni od jego nabycia. Są to dwie, niezależne od siebie czynności. Zgodnie z przepisami musimy w ciągu 30 dni poinformować starostę/prezydenta o nabyciu lub zbyciu samochodu. W jakiej formie? Nie jest to określone i co najlepsze, sami starości mają problemy by sklasyfikować tę czynność. Wiele organów, mimo widocznego rozdzielenia dwóch postępować, nadal utożsamia zgłoszenie nabycia pojazdu z jego rejestracją. Jednak samo zgłoszenie nabycia nie powoduje zmiany danych właściciela w CEPiK, nie generuje wyrobienia nowego dowodu osobistego ani tablic rejestracyjnych.
Jak donoszą prawnicy, sam przepis dotyczący obowiązku poinformowania o zbyciu lub nabyciu pojazdu jest źle zredagowany. Właścicielem będzie, mając na względzie zapisy aktu prawnego, której przysługuje prawo własności w momencie upłynięcia 30-dniowego okresu przeznaczonego na dokonanie tej czynności. Nie będzie nim więc zbywca auta, może nie być również dealer, który np. w 29 dniu posiadania samochodu pozbędzie się go. Tym samym obowiązek powiadomienia ciąży na nowym właścicielu i ma w tym momencie…uwaga… cały jeden dzień na zarejestrowanie samochodu oraz na zgłoszenie nabycia u starosty. Jak widać ustawa pełna jest absurdów, które jak zwykle zweryfikuje życie i konkretne sytuacje.
Wbrew niektórym opiniom ustawa nie przewiduje kar za niewyrejestrowanie pojazdu. Tak naprawdę nawet nie przewiduje takiego obowiązku. Obowiązkiem jest: zarejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni od sprowadzenia samochodu oraz zgłoszenie nabycia lub zbycia pojazdu. Nie mam mowy o sytuacji, w której odkupujemy pojazd już zarejestrowany i terminu, w którym musimy go przerejestrować. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, zgłoszenie nabycia pojazdu nigdy nie będzie tożsame z jego zarejestrowaniem/przerejestrowaniem, o czym mówi sama ustawa. Media niesłusznie wprowadzają w błąd. Wynika to z pierwotnej treści ustawy, która rzeczywiście przewidywała taki obowiązek. W finalnej wersji jednak ten zniknął, co może świadczyć tylko o osobach przygotowujących ten akt prawny.
NIE WIESZ CO ZROBIĆ ZE SWOIM STARYM WOZEM?
POTRZEBUJESZ GOTÓWKI DO RĘKI? DZWOŃ!
Wrocław, Wałbrzych, Legnica, Jelenia Góra, Lubin, Głogów, Świdnica, Bolesławiec, Oleśnica, Dzierżoniów, Oława, Zgorzelec, Bielawa, Kłodzko, Jawor.
Opieka nad stroną: AGENCJA REKLAMOWA WARSZAWA
biuro@autocentrumgroup.pl
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Jeśli jesteś zainteresowany wynajęciem tej strony internetowej, napisz!